Hoe vergaat het filmmakers en -filmprojecten die geld hebben gekregen van LFO? Om een vinger aan de pols te houden informeert Limburg Film Office om de zoveel tijd naar actuele projecten bij filmmakers. Dit keer schrijft producent Charlotte Driessen over het project Fanny, een korte film die steun kreeg in 2023. Het onderwerp is de ambitieuze kapster Fanny – zij moet zien te overleven binnen de veeleisende wereld van het Weense hof. Als ze de geldende moraal en regels aan haar elegante laarsjes lapt, trekt ze tegen alle verwachtingen in de aandacht van de keizerin en de ogen van een groot publiek.
Wat is zo bijzonder aan hoofdpersonage Fanny?
“Het is eigenlijk bizar dat er nog nooit eerder een film aan Franziska, zoals ze voluit heet, is gewijd. We kennen allemaal de Sisi-films uit de jaren 50 en meer recent series als “Die Kaiserin” en “Sisi”, daarnaast films als “Corsage” en “Sisi und ich”. Maar het verhaal van Fanny is nooit belicht, terwijl het, zeker in die tijd, heel uitzonderlijk was wat er gebeurde. Fanny groeide op in de achterbuurt van Wenen en werkte als kapster in het theater, destijds ook wel geassocieerd met een bordeel. Het feit dat zij uiteindelijk in het strikte Weense hof als persoonlijk kapster van de keizerin is beland, werd erg veroordeeld onder het Habsburgse volk en viel ook totaal niet in de smaak bij de hofdames en andere leden van het hof. Zeker toen duidelijk werd dat Fanny weigerde zich te conformeren aan de strikte regels en moraal van het hof en haar eigen weg volgde. Onze missie met “Fanny” is om mensen te inspireren stereotypes te doorbreken en om te laten zien dat wie anders durft te zijn, verandering teweeg kan brengen.”
Waar in het proces bevindt de film zich?
“De draaidagen zitten er op. We hebben in maart 5 draaidagen in Hongarije in het Royal Palace of Gödöllő gehad, waarbij we met een gigantisch team uit Nederland, Duitsland en Hongarije een ontzettend intensieve, maar heel bijzondere en leerzame tijd hebben gehad. In april hebben we vervolgens nog 2 draaidagen gehad waarbij we een ochtendje de grens over zijn gegaan om in een prachtig oud theater in België te filmen, de rest van de tijd hebben we gedraaid in Kasteel Borgharen. De film is nu in postproductie en er is net een 0-versie. Dus voor het eerst zien we de scènes daadwerkelijk op beeld achter elkaar. Heel bijzonder om zo al de eerste resultaten te zien van waar we zo lang en zo hard en uiteindelijk met zo veel mensen aan hebben gewerkt.”
De film is een period piece, wat veel kosten met zich mee brengt qua productions design en dergelijke. Hoe gaat het met de financiering?
“Een kostuumdrama, of inderdaad period piece, is inderdaad niet iets wat je zomaar even doet. Daar komt bij dat het ook nog een internationale productie is en dat wij als kernteam de lat hoog hebben gelegd. Als je het dan doet, dan moet je het ook goed doen. Bij een kostuumdrama valt het al gauw op, als ook maar één detail er goedkoop uitziet, dan neemt de kijker het meteen al een stuk minder serieus. Gelukkig hadden wij een top crew en cast. We hebben in de ontwikkeling een waaier aan financiers achter ons weten te krijgen vanwege de duidelijke visie, de urgentie, het verhaal en de ambities die wij als kernteam hadden. Daarnaast hebben we enorm veel samenwerkingspartners als REDRUM Bureau en Captains die ons steunen met bijvoorbeeld arbeidsuren of hoge kortingen. Ook zijn we door ARRI Europe gekozen als talent project, waardoor we met het neusje van de zalm qua apparatuur (denk aan de nieuwste ARRI camera en lenzen van “Dune”) hebben mogen werken.”
Kun je meer vertellen over het team achter de film?
“Het kernteam van Fanny bestaat uit vrouwen met een duidelijke visie en missie. Lotte en Karlijn Milder vormen samen het regieduo de Milder Sisters. Lotte studeerde in 2016 af aan de Toneelacademie Maastricht en werkte als actrice. Karlijn studeerde in 2011 cum laude af aan de HKU in cinematografie en werkte als Director of Photography voor verschillende projecten. Met verschillende achtergronden, maar eenzelfde visie besloten ze hun handen ineen te slaan en samen te gaan werken als regieduo. “Fanny” is hun internationale debuutfilm en dat geldt ook voor mij als producent. Ik ben al een tijdje werkzaam in de filmindustrie en heb veel vóór en met anderen gewerkt, en nog steeds. In 2021 heb ik de BV Harpy Films opgericht en onder die naam werk ik nu aan verschillende projecten, waarbij “Fanny” de springplank zal zijn naar een speelfilm. Ik leerde Lotte en Karlijn een paar jaar geleden kennen tijdens een workshopweekend van CineSud. We klikten direct en vonden elkaar in een soort eigengereidheid. Uiteindelijk sloot ook scenarist (en zelf ook regisseur) Rosanne Pel zich aan bij het team. Zij heeft de ideeën van Lotte en Karlijn fantastisch weten te vertalen naar een gelaagd script met interessante personages en dialogen. De acteurs hebben dit vervolgens weer op een heel eigen manier tot leven gebracht. Met live audities in Hongarije, Duitsland en Nederland, was het een intensief casting proces, maar dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Fanny wordt gespeeld door de talentvolle Hongaarse Abigél Szöke (o.a. bekend van “Those Who Remained”, shortlisted voor de Oscars in 2020). De Duitse Franziska von Harsdorf heeft de rol van Sisi in haar strakke korset helemaal eigen gemaakt. Ook uit Duitsland komt Fabian Männel, die we in hebben gevlogen voor zijn rol als Franz Joseph. Verder zijn we ontzettend trots op het feit dat we Nederlandse acteurs als Thekla Reuten (Paula Köningsegg), Hadewych Minis (Charlotte Wolter), Bert Luppes (Franz Xaver Winterhalter) en Hannah Boer (Maid Helen) (e.a.) in het Fanny team hadden. Dit team was groot en een mix van ervaren mensen tot nieuw talent en alles daartussenin! Vaak moesten we onszelf er even aan herinneren dat we een korte film aan het maken waren en niet al een speelfilm.”
Wat is de connectie van de film met Limburg? En hoe verhoudt het project zich tot de Toneelacademie te Maastricht?
“Als van origine Limburgse, draag ik de provincie en de Limburgse filmindustrie al jaren een warm hart toe. Behalve mooie locaties, bijzondere verhalen en steeds meer activiteiten op het gebied van film, zijn er ook veel talentvolle mensen in Limburg. Ik vind het mooi dat we met “Fanny” mensen een kans hebben kunnen bieden om aan zo’n groot project mee te kunnen werken en tegelijkertijd kunnen er zo ook lange termijn samenwerkingen ontstaan. Gezien het feit dat de samenwerking tussen mij en de Milder Sisters in Limburg is ontstaan, was het voor ons ook een logische stap om “Fanny” naar Limburg te brengen. Letterlijk, want behalve dat we het Nederlandse team naar Hongarije hebben gehaald, hebben we Abigèl (die Fanny speelt) in april naar Nederland gehaald voor de laatste twee draaidagen. De avond vóór het draaien heeft Bert Luppes ons een rondleiding op de toneelacademie Maastricht gegeven, wat erg inspirerend was voor Abigèl. Gezien de connectie van Bert met de Toneelacademie, maar uiteraard ook de connecties van Lotte daar, hebben we ook wat (oud)studenten aan de film kunnen verbinden. Ook tijdens de ontwikkelingfase van de film hebben we overigens veel gehad aan adviezen vanuit de Toneelacademie en bijvoorbeeld Via Zuid. De laatste draaidagen van de film vonden plaats in Kasteel Borgharen te Maastricht. Dat was de kers op de taart. Wat een prachtige locatie en de rauwe sfeer in contrast met de strakke klassieke sfeer in het paleis in Hongarije. Dit zorgde voor een perfect contrast tussen de 2 werelden, wat heel mooi terug te zien is op beeld.”
Hoe zien de komende maanden eruit voor het project?
“We zitten nu midden in de postproductie van “Fanny”, een uitgebreid proces. Zo is niet alleen de montage zelf erg belangrijk, maar ook moet er nog veel aan VFX gebeuren. Denk aan het wegwerken van moderne elementen zoals stopcontacten, maar ook grotere dingen als het vervangen van de lucht in de buiten scène door een mooie sterrenhemel. Gelukkig hebben we een goede samenwerking met partner REDRUM Bureau. Zij hebben eerder bijvoorbeeld de BBC Earth Experience met David Attenborough ontworpen. Ook het sound design van de film wordt door hen gedaan. We hopen de film, compleet met een mooie titelsequentie, grading en muziek, vóór het einde van het jaar af te hebben en dan gaan we natuurlijk voor een internationale wereldpremière. Tegelijkertijd brengen we de speelfilm, het vervolg op de korte film “Fanny”, op korte termijn al in de volgende fase van ontwikkeling. Daarover hopelijk snel meer!”