Hoe vergaat het filmmakers en -filmprojecten die geld hebben gekregen van LFO? Om een vinger aan de pols te houden informeert Limburg Film Office om de zoveel tijd naar actuele projecten bij filmmakers. Ditmaal aan het woord: Kurt Platvoet, die eerder dit jaar steun kreeg voor de ontwikkeling van een lang project. Het project kent de titel Zwak Vlees en gaat over de dakloze Han die een connectie opbouwt met Elza. Zij laat hem echter weer in de steek als hij na een diefstal hardhandig wordt opgepakt. Als Han komt te overlijden, besluit hij – als geest – om de levens van Elza en haar vriend Boris te infiltreren.
Hoe ben je bij dit project gekomen?
“Dit project is eigenlijk een combinatie van elementen die mij bezig houden. Ten eerste ben ik gefascineerd door de kloof tussen arm en rijk, en hoe dit ogenschijnlijk zo makkelijk naast elkaar kan bestaan. Daarnaast wil ik graag een genrefilm maken met zo min mogelijk middelen, specifiek een horrorfilm dus. Ik zocht naar een manier om dit te doen: zo min mogelijk acteurs, 1 locatie, niet al te ingewikkeld. Zo kwam ik op het idee van een haunted mansion vanuit het perspectief van de geest. En zo kon ik dus ook de twee bevolkingslagen op een interessante en spannende manier laten botsen.Tot slot raakte ik via reddit gefascineerd door liminal space, en liminaliteit als concept, en bleek dit perfect bij het bovenstaande te passen.”
En wat ben je van plan met het ontwikkelingsgeld?
“Ik wil het voornamelijk gebruiken voor mijn zoektocht naar de perfecte locatie, en ik wil daar in de buurt vervolgens de film gaan schrijven. Ook wil ik op zoek naar een Limburgse acteur.”
Hoe verhoudt dit project zich tot Limburg?
“Er zijn verschillende factoren die het voor mij een Limburgs verhaal maken: Limburg als plek van de vergeten Nederlander, en de mijnwerkers die aan hun lot werden overgelaten, past naadloos in het verhaal over een vergeten jongen die op straat leeft. Daarnaast is Limburg als grensgebied interessant, omdat het aansluit bij liminaliteit, en mijn wens de film te laten situeren in een grensgebied. De grens tussen leven en dood, maar dus ook geografische grenzen.”
Kun je al dingen zeggen over de productie van de film? Heb je bepaalde verwachtingen? Bepaalde ideeën?
“Eerlijk gezegd nog niet. Mijn focus ligt nu volledig op het schrijven van de film, naast het vinden van de locatie. Zoals hierboven beschreven heb ik dus wel degelijk al ideeën wat betreft de productie, maar om hier nog verder op in te gaan vind ik voorbarig. Misschien nog goed om te noemen dat ik, na eerdere matige ervaringen, nadrukkelijk niet nog jaren wil leuren bij verschillende fondsen om een zo groot mogelijk budget bij elkaar te krijgen. In mijn ideale wereld is de film binnen twee jaar gedraaid.”
Heb je nog een oproep of bericht aan de Limburgse filmindustrie?
“Iedereen die dit leest en die in de film werkt en geïntrigeerd is geraakt mag mij mailen! In het bijzonder mensen die een bijzondere locatie denken te kennen; het liefst een bijzondere, karakteristieke en vrijstaande woning met tuin.”