Hoe vergaat het filmmakers gerelateerd aan het Limburg Film Fonds? Om een vinger aan de pols te houden informeert Limburg Film Office iedere maand naar een actueel project. Dit keer vertelt regisseur Michiel Ubels over het project BABY MACK (werktitel), een lange documentaire over de Maastrichtse cultrapper $KEER&BOO$, wiens leven meerdere problemen kent. Het project kreeg afgelopen najaar steun van het Limburg Film Fonds.

Hoe is dit project ontstaan?

“Het begon bij Wouter Greven, producent van het project (inmiddels samen met Hans van Hezik van Video Power, red.). Hij had het idee voor een filmproject over $KEER&BOO$, wat in dat stadium ofwel een kort documentaire- ofwel een kort fictieproject kon worden. Zo stapte hij naar Video Power en zo kwam ik in beeld. Het is toen vrij snel definitief een documentaire project geworden. Ik dacht: als het leven van een subject op zichzelf al boeiend en spannend is, en onverwachte situaties oplevert, dan kun je dat wel met acteurs en situaties in scène zetten, maar met een documentaire heb je alles in één keer te pakken, van levensstijl tot personage. Aanvankelijk had ik een begeleidende rol, maar na wat pingpongen hebben we toch besloten dat ik de regie zou doen.

Waarom? Ik ontmoette $KEER&BOO$, heb een dagje met hem gefilmd en ik merkte dat er heel wat interessante punten van herkenning waren: de balans tussen controle en zelfdestructie, bijvoorbeeld, en onze creatieve ambities. Bovendien vond ik het gewoon een interessante dynamiek tussen $KEER&BOO$ en mij. En, niet te vergeten, vind ik hem een heel getalenteerde en eigenzinnige artiest. Al met al wist ik toen al vrij snel dat ik mezelf zou kunnen uitdrukken in dit project, dat er meer in zat voor mij dan een observerende, afstandelijke rol.”

Hoe verhoudt dit project zich tot je eerdere werk?

“Veel van mijn eerdere projecten gingen over buitenbeentjes, over mensen die lastig functioneren in de samenleving. Mensen die tegen de stroming in gaan. In die eerdere projecten slaagden deze onderwerpen er niet echt in om met die anti-houding succesvol te zijn. $KEER&BOO$, daarentegen, heeft zijn handicap als kracht weten in te zetten; hij heeft een indrukwekkende carrière én lapt alle regels aan zijn laars. Hij heeft zijn leven zo ingericht dat hij zich niet hoeft aan te passen om succesvol te zijn.

In die zin is hij als hoofdpersonage een spannende aanvulling op de personages uit mijn eerdere films. Daarin speelde ik altijd met de frictie tussen de documentaire als leedvermaak en de documentaire als middel om het hoofdpersonage krachtig neer te zetten. $KEER&BOO$ is nu op een plek waar de dingen goed gaan. Hij is heel krachtig maar bezit ook een grote hoeveelheid zelfspot en een incasseringsvermogen; er is geen sprake van slachtofferschap  en dat zie ik als een verrijking als maker. Omdat $KEER&BOO$ veel kracht heeft om uit te putten hoef ik minder op eierschalen te lopen.”

Hoe verhoudt dit project zich tot de provincie Limburg?

“Iedereen kent het toeristische Maastricht. In deze documentaire ga je zien wat er gebeurt als je de kitsch wegpoetst. We willen echt een onderbelichte scene laten zien en tonen wat er achter het chique masker van Maastricht schuilt.

Wat ik daarnaast interessant vind is dat wij geen commerciële invalshoek hebben en ook niet verbonden zijn aan een vastgeroeste organisatie. Wij zijn zelf deel van de culturele ondergrond die we vastleggen, we komen als het ware van binnenuit. Wat je dan krijgt is een onafhankelijk Limburgs project van onafhankelijke makers over een onafhankelijke Limburgse artiest. Die ongebondenheid gaat hoe dan ook een spannend en rauw Limburgs project opleveren, daar twijfel ik niet aan.”

In welke fase van het project zit je momenteel?

“Mijn hand is vanzelfsprekend heel sturend in dit project, maar in de hiphopscene ben ik een buitenstaander, een toerist. Momenteel ben ik nog dagenlang mee aan het draaien (samen met Levon Lois), heel observerend. Zo krijg ik een idee wat de dynamiek is, hoe alles werkt. Ik denk wel dat we aan het einde van die fase zitten. De volgende stap is heel spannend. Daarin gaan we kijken hoe we het verhaal gaan kaderen. Hoe verhouden we ons tot de wereld van $KEER&BOO$? Het wordt dan tijd om de teugels aan te trekken.”

Wat hoop je van de documentaire?

“In de eerste plaats hoop ik dat deze documentaire aan twee kanten snijdt, net zoals Mijn Landbouwbelang (de vorige lange documentaire van o.a. Michiel over het Landbouwbelang en regisseur Frank van Valderen, red.). Die documentaire werkte voor de insider, maar ook als introductie tot de eigenzinnige plek en cultuur. Ik hoop dat dat voor deze documentaire ook geldt: dat de echte liefhebber zich erin gezien voelt, maar dat het voor de buitenstaander een spannende kennismaking is met een nieuwe wereld.

En, tenslotte, hoop ik dat het een heel actieve kijkervaring wordt. Ik houd zelf van intense cinema waar iedereen met een andere ervaring uitkomt. Dat de documentaire in plaats van gesneden koek veel meer een grijs gebied aftast en de toeschouwers door elkaar schudt. Een soort lachspiegel waarin jouw wereldbeeld weerkaatst wordt.”

MORE NEWS