Hoe vergaat het filmmakers gerelateerd aan het Limburg Film Fonds? Om een vinger aan de pols te houden informeert Limburg Film Office iedere maand naar een actueel project. Dit keer vertelt regisseur Ruud Lenssen over de Videoland-documentaireserie Mijn Vader de Hasjkoning, over de opkomst en ondergang van de beruchte hasjhandelaar Jan ‘De Pinda’ Faliz. Ruud is op dit moment op het filmfestival van Cannes, waar de serie aangeboden wordt aan omroepen en streamers wereldwijd. 

Hoe is de distributie via Videoland verlopen?

“Mijn Vader de Hasjkoning is op 23 december jl. via Videoland gereleased, i.s.m. Will Falize en Julius Ponten (productie). Dit was mijn eerste documentaire(serie) voor een streamingsdienst. Dat gaat wel iets anders dan bij de NPO, waar ik mijn twee documentaires hiervoor aan heb kunnen verkopen. Bij een streamer gaat het hele proces namelijk wat sneller. Dat heeft voor- en nadelen. Zo hadden we nu super snel een ‘go’, met een stevig budget. Terwijl het bij de NPO meestal veel langer duurt voordat alles rond is. Daartegenover staat wel dat er strakke deadlines zijn. Er is veel haast om projecten op te leveren, terwijl je als documentairemaker soms wat meer de tijd wil nemen om verhaallijnen te laten ontwikkelen. We hebben in het proces ook echt wat strijd moeten voeren om onszelf wat vrijheden te verschaffen. Maar overall ben ik heel blij met het vertrouwen dat Videoland ons heeft gegeven. En ik denk ook dat er qua doelgroep geen beter platform voor deze serie bestaat.”

Hoe verhoudt dit proces zich tot je vorige documentaires?

“Mijn voorgaande films heb ik een wat meer traditionele release kunnen geven. Wei (2019) en Candy: A Skater’s Mind (2022) heb ik op eigen houtje in de bioscopen uit kunnen brengen. Bij Wei ging dat voortreffelijk. Die film draaide in meer dan 45 steden door het hele land. Zelfs Pathé klopte uiteindelijk aan. De release van Candy liep wat moeizamer. Die heeft in een stuk of 10 filmtheaters gedraaid. Maar die film is wat meer niche en de timing van de release, vlak na de laatste corona lockdown, was wat ongelukkig. Na de bioscooprelease heb ik die films ook nog een heleboel maatschappelijke vertoningen kunnen geven, voordat ze uiteindelijk op TV uitgezonden werden en de massa bereikten. Met Mijn Vader de Hasjkoning was de release meteen ‘patsboem’ op Videoland. Dat is wel gek want we hebben zo lang aan de serie gewerkt: bijna twee jaar. Maar via Videoland hadden we wel een enorm bereik. Ze hebben meer dan een miljoen betalende abonnees. En in de week van onze release stonden we op plek 7 in de top 10 van meest bekeken programma’s, tussen allemaal blockbusters. Exacte kijkcijfers worden jammer genoeg niet gedeeld. Dat is ook weer een verschil met de NPO. Maar Videoland heeft laten weten dat ze heel tevreden zijn, dus daar moeten we het mee doen.”

Wat verwacht je van Cannes?

“Een internationale sales agent (Skoop Media) heeft Mijn Vader de Hasjkoning verworven en gaat er dit jaar allemaal filmmarkten mee af. En de grootste markt is tijdens het filmfestival van Cannes: het Marché du Film. Daar gaan ze de serie aanbieden aan allerlei omroepen en streamers wereldwijd. En wij gaan als makers mee in de hoop dat we de verkoop met onze persoonlijke betrokkenheid een handje kunnen helpen. En we gaan lekker netwerken natuurlijk. Ik wilde er altijd al een keertje heen, maar nu heb ik er tenminste ook een functie. Maar ik heb nog het meest zin om me lekker te vergapen aan de glitter en glamour van Cannes.“

Hoe ziet de verdere toekomst voor dit project uit?

“Naast de mogelijke internationale verkoop en eventuele hermontages die daarvoor nodig zouden kunnen zijn loopt er nog een ontzettend mooi maatschappelijk traject rond Mijn Vader de Hasjkoning. In de regio Venlo doen we een pilot waarin hoofdpersoon Will scholen en jongerencentra bezoekt, in combinatie met het vertonen van de serie. In die sessies gaat hij het gesprek aan met de jongeren, om ze te inspireren met zijn verhaal over hoe hij uit de criminaliteit heeft weten te ontsnappen. De reacties zijn zo goed dat Will inmiddels ook gevraagd wordt door jeugdgevangenissen buiten de regio. Daarmee maken we echt een maatschappelijke impact!”

MORE NEWS