Hoe vergaat het filmmakers en -filmprojecten die geld hebben gekregen van LFO? Om een vinger aan de pols te houden informeert Limburg Film Office om de zoveel tijd naar actuele projecten bij filmmakers. Ditmaal aan het woord: animator Tim Alards over zijn nieuwe project Skye, waarvoor hij een bijdrage kreeg in de veegronde eind 2023. Centraal in de korte film staat backpacker Skye, die een inheemse stam misleidt door zich voor te doen al een weergodin – door een weer-app te raadplegen. Het geloof van de stam in haar krachten stort in wanneer een echte storm opkomt, en ze wordt gedwongen om de gevolgen van haar manipulatie onder ogen te zien.

Wat is de motivatie voor dit project?

“Het idee voor de film is geboren toen ik met mijn vriendin op reis was door Colombia. Daar spraken we een boer die vertelde over de aanhoudende droogte in die periode, waardoor zijn gewassen in het geding kwamen. Wij wisten hem toen te vertellen dat het dat weekend zou gaan regenen. Dat wisten we, want dat hadden we gezien op onze weerapp. Nu was deze meneer in kwestie niet geheel vreemd van moderne technologie, maar het gaf me wel het idee om dit tot het extreme te trekken. Daarnaast vind ik het ook een prachtige metafoor voor de storm aan ai-plaatjes waarmee we de laatste tijd worden overspoeld. Men ontleent steeds meer status aan hun telefoon en ai-tools om vervolgens te kunnen pretenderen kennis van verschillende zaken te hebben. Maar wat gebeurt er als deze tools wegvallen?”

Waar in het proces bevind je je nu?

“We hebben pre-productie afgesloten en zijn ons volledig aan het storten op R&D. Bij de pre-productie bepaal je natuurlijk je script, en het storyboard. Ongeremd door enige vraag omtrent de technische haalbaarheid. Dát bekijken we tijdens de Research and Development fase. Wat is er – met name technisch – nodig om deze film te kunnen gaan maken. Is onze hardware up-to-date genoeg om straks scènes in een weelderig regenwoud te renderen? Zijn de technieken in onze software slim genoeg om bepaalde shots te verwezenlijken? Kunnen we bomen laten waaien, regen laten vallen etcetera.”

Kun je wat vertellen over het maakproces van deze film? 

“Oef, dat is echt héél breed. Het ene moment maak je je zorgen over hoe je al het gewas van een geheel oerwoud kunt laten luisteren naar één windzucht en het andere moment teken je de kraaltjes van een ketting voor het hoofdpersonage. In andere woorden; het is mega divers. Soms is het mega-technisch, en soms puur esthetisch. Deze afwisseling is dan ook precies datgene wat het animators-vak zo mooi maakt. Alles wat op beeld verschijnt moet dan ook handmatig gemaakt worden. Dat is een flinke kluif, maar wel erg gaaf om dit allemaal geheel naar eigen hand te kunnen zetten. Dit proces is – zoals je je waarschijnlijk kunt voorstellen – enorm tijdrovend. Ik heb voor de productie (dus exclusief pre-productie, R&D en post-productie) een jaar gepland. Gemiddeld zal ik een dag in de week aan de film werken, maar dit zal gegarandeerd intensiveren naarmate de deadline nadert. Dus zeg dat de productie van de film netto zo’n drie maanden fulltime in beslag zal nemen.”

Je wil veel met studenten samenwerken voor dit project. Hoe zie je dat voor je? En hoe verhoudt de film zich tot Limburg?

“Deze twee vragen zou ik graag in één antwoord willen samenvoegen. Mijn filosofie is namelijk dat je – als creatieveling – de regio niet hoeft te verlaten om je hart te kunnen volgen. Als animator heb je een computer, internet en creativiteit nodig. Hier geloof ik heilig in, en is ook de filosofie van onze animatiestudio Digital Donkey. Daarom willen we aan studenten en schoolverlaters laten zien dat we er zijn, en gave dingen maken. Zo proberen we lokaal talent in de regio te houden. Veel schoolverlaters vluchten namelijk direct naar de randstad omdat daar voornamelijk de studio’s zitten. Dit deden we eerder al met de korte film Blèh. Die deed het internationaal ontzettend goed en zag wel 30 filmfestivals. Dit is ook niet onopgemerkt gebleven bij studenten. Zo hebben we nu zelfs een student uit Amsterdam! Zij woont nu op kamers in Venlo om bij ons stage te lopen. We draaien de rollen dus gewoon om. Voor onze stagiaires (en onszelf)  vinden we het ook belangrijk dat ze hun creativiteit kwijt kunnen. We hebben echt heel erg mooie klanten (hulde aan hen), met gave animatieprojecten, maar het is als animator super belangrijk soms even een eigen productie te draaien. Daar waar je alle creativiteit in kwijt kunt. Een geanimeerde shortfilm past precies in dit straatje.”

MORE NEWS