Hoe vergaat het filmmakers en -filmprojecten in deze aparte tijden? Om een vinger aan de pols te houden informeert Limburg Film Office om de zoveel tijd naar actuele projecten bij filmmakers. Ditmaal aan het woord: regisseur Vincent Konings van Kingswood Films (samen met compagnon Bas Geelen zit hij achter Kingswood Films), over Ooit Toen Ik Ouder Was, vorig jaar gehonoreerd in de regeling ‘ontwikkeling lange film’. Het verhaal gaat over twee beste vrienden, Sem (12) en Tygo (12), die al hun tijd samen doorbrengen. In het provinciaalse Cadier en Keer is er weinig te beleven en dus vermaken de jongens zich door in de natuur te spelen. Ze fietsen, bouwen hutten, gaan zwemmen en halen kattenkwaad uit terwijl de zon continue boven hen hangt. Tot ze op een dag een mergelgrot betreden..

Achtergrond

“Het idee van Ooit Toen Ik Ouder Was is eigenlijk ontstaan tijdens een locatiebezoek van een ander project. We waren met een team een aantal plekjes in Limburg aan het bekijken, waaronder een mergelgroeve. Tijdens dit bezoek kwamen we uit bij de ingang van een mergelgrot en voorzichtig zijn we met een aantal man naar binnen gegaan. Al heel gauw merk je dan dat je volledig de controle over je zintuigen kwijtraakt. Je ziet niks meer, geluiden komen anders binnen en je merkt dat je emotie en gevoel daarop reageren. Als je de weg niet kent kan zo’n grot je een bijzonder ongemakkelijk gevoel geven. Het verhaal van Ooit Toen Ik Ouder Was is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van 2 jongens die in een dergelijke grot verdwalen. Ook al liepen wij welgeteld tien minuten door die grot, op dat moment kon ik mij heel goed voorstellen wat die jongens meegemaakt moeten hebben. Op een betaald punt heb ik mijn licht uitgezet. Dat gevoel van onbehagen zal ik niet snel meer vergeten.”

De rol van Limburg

“Limburg zal voornamelijk de rol spelen van ‘arena’ van de film. Bepaalde plekken, zoals de jeugdgevangenis in Cadier en Keer en de mergelgrotten, zijn bepalend voor het karakter en plaatsing van de film. Ook zal het meerendeel van het team (crew én cast) een link hebben met Limburg en dus woon- en of werkzaam in Limburg zijn. Daar moet je je natuurlijk niet blind op staren. De kracht van een film komt uiteindelijk voort uit het betrokken team; we kijken eerst naar de kennis en ervaring van het team en dan pas naar de herkomst. Een combinatie van de twee zou in die zin perfect zijn.”

Het schrijfproces

“Het fonds heeft ons middels de ontwikkeling lang-regeling de mogelijkheid gegeven met een externe scenarist(e) te werken en dus zijn we gaan samenwerken met Bodil Matheeuwsen. Dit was voor ons (Kingswood Films) van levensbelang, aangezien wij, buiten een aantal zelfgeschreven korte films, geen ervaring hebben met het professioneel uitwerken van een script. Vaak worden scripts vanuit noodzaak, geld en- of tijdgebrek door een regisseur of producent zelf geschreven. Dit hoeft in principe geen slecht gegeven te zijn, al lijkt het ons veel fijner om via een professionele scenarist(e) een sterk en onderbouwd script te hebben. Vergelijk het met andere sleutelfuncties binnen een film. Je zou ook niet heel gauw een onervaren DP, regisseur of gaffer inzetten op een speelfilm. Hetzelfde geldt voor script. Ervaring doet dan heel veel goeds voor een script en de handvatten die zij ons als scenariste kan bieden is heel veel waard. Dat geeft ons de ruimte en vrijheid om los daarvan inhoudelijk met andere zaken bezig te zijn, terwijl we met haar korte lijntjes behouden over het verloop van het verhaal en de ontwikkeling van het script.”

Blik op de toekomst

“Ons plan voor deze film is het vinden van een producent en het ontwikkelen van het volledige script naar aanleiding van het treatment dat momenteel geschreven wordt. Graag willen wij met dit treatment serieuze stappen zetten, en hopelijk deze film in 2023 verfilmen in Limburg. Het is dan zaak de juiste producent te vinden, die net als ons geraakt wordt door dit verhaal en ziet dat dit een verhaal is dat verteld moet worden.”

MORE NEWS