Jaap van Heusden, zo stelt de bio op zijn site, had op zijn achtste levensjaar al een eerste Nikon-camera versleten. Die lijn zette hij door: hij werd regisseur en bouwt nu gestaag aan een imposant oeuvre, met titels als Win/Win, De Nieuwe Wereld en In Blue uit 2017. Een van zijn volgende projecten is De Man uit Rome, over een sceptische Italiaanse onderzoekspriester die in Brunssum een naar verluidt wenend Mariabeeld komt onderzoeken. Het dorp blijkt verstrikt in een web van geheimen.

De opnamelocatie

De Man uit Rome is gebaseerd op feiten. Van Heusden vertelt over het matchen van de opnamelocatie met de feitelijke locatie van toen, die inmiddels verdwenen is. Kies je voor feitelijke juistheid of een bepaalde sfeer? “In Brunssum was dat echt een voormalige mijnwijk, en een deel van de armoede die daar speelde, nou ja, laten we zeggen: het was niet voor niks dat het daar gebeurde. Dus dat moet je dan ook meenemen. Als je dan kijkt naar nu, die hele wijk in Brunssum is tegen de vlakte. Toen wij begonnen met research was-ie er nog, wij vonden het echt prachtig, we dachten van: dit moet je renoveren. Maar de gemeente heeft gedacht: we zitten nu in een nieuwe day and age, tegen de vlakte en we gaan daar gewoon nieuwe woningen neerzetten. Dus op een bepaalde manier is het dan realistisch om dan daar in die nieuwe Vinex-wijk te gaan filmen, maar toen die feiten plaatsen hadden was dat in een bepaald soort setting. Dus zijn wij op zoek gegaan naar een wijk die daar op leek maar nog niet tegen de vlakte was.”

Luister de podcast via Vimeo hieronder of via Soundcloud.

MORE NEWS