Hoe vergaat het Limburgse filmmakers in deze aparte tijden? Om een vinger aan de pols te houden informeert Limburg Film Office om de zoveel tijd naar actuele projecten bij filmmakers. Ditmaal: cameraman Ewoud Bon over de opnames van Happy Healing, de zwarte komedie van Servé Hermans die zich afspeelt in een wereld die in toenemende mate om cijfertjes en data draait. Eerder was Nadine Bemelmans al te gast in de Limburg FilmCast om over het project te praten.

De aanpak

“Voor elk project zoek ik naar de juiste visuele aanpak om het publiek zo goed mogelijk het verhaal in te zuigen. Ik baseer mij hierin op het script en de gesprekken die ik heb met de regisseur over de film. Vaak heeft een regisseur al bepaalde ideeën en die probeer ik mij dan eigen te maken en aan te vullen met eigen ideeën over het script. Zo kun je ideeën stapelen en kom je tot iets nieuws. In dit geval van Happy Healing gingen de gesprekken tussen regisseur Servé Hermans en mij voornamelijk over het hoofdpersonage: wat voor persoon is dit, waarom overkomt hem dit verhaal, en wat voelt hij daarbij? Deze man laat eigenlijk alles toe, hij laat makkelijk over zich heen lopen en wordt daardoor ook een slaaf van zijn nieuwe smartwatch. Van daaruit zijn we verder gaan werken en kwamen we tot een concept dat de film zo sec mogelijk verteld moet worden. Simpel en droog, alles van statief of dolly, wijdere lenzen en dichtbij de acteurs; dat paste het beste bij het personage en het genre.”

Omdat we een zeer korte draaiperiode hadden, wilde ik op de set geen onduidelijkheden laten bestaan. Ieder crewlid moest zo goed mogelijk op de hoogte zijn van wat we zouden gaan draaien. Daarom heb ik de draaiperiode zo goed mogelijk voorbereid. Ik had de locaties nagetekend in 3D-software en vervolgens daarvan een digitaal storyboard gemaakt met ieder shot daarin opgenomen. Op die manier wist iedereen waar de camera zou staan, welke bewegingen de acteurs zouden maken, en ook hoe het licht opgebouwd diende te worden. Deze voorbereiding bleek erg handig omdat de draaiperiode uitgesteld werd, een dag voordat we zouden gaan draaien. Toen we twee maanden later de draad weer oppakten, kon ik zonder moeite weer in het project stappen.”

Draaien ten tijde van corona

“Ik voel mij in de filmbranche heel veilig tijdens deze corona-pandemie. Omdat het in ieders belang is om geen corona-uitbraak te krijgen op een filmset, wordt de crew veel getest. Ik heb inmiddels 40 testen gehad, schat ik. Verder is het natuurlijk mondkapjes op, zoveel mogelijk afstand houden en vaak handen wassen. Soms kan het wat omslachtig zijn, bijvoorbeeld bij de lunch, waar iedereen dan uit elkaar zit. Maar alles went.

Ook bij dit project liet iedereen zich testen. Twee dagen voor de eerste draaidag kreeg ik mijn testuitslag, en die bleek positief! Ik had totaal geen klachten, dus dit was een verrassing. Ik belde producent Nadine Bemelmans en die besloot, samen met Servé en de andere producenten om de draaiperiode af te blazen. Alles stond in de steigers; acteurs, crew, apparatuur, locaties, catering, vervoer, noem maar op, en alles werd geannuleerd. Ongelooflijk, zoiets had ik nog nooit eerder meegemaakt. Twee maanden later gingen we alsnog filmen. Achteraf was het misschien niet zo gek dat dit gebeurde: in de eerder geplande draaiperiode was er die heftige sneeuwval in het hele land: dit was voor de film desastreus geweest.”

Terugkijken op het project

“Wat mij opviel tijdens de voorbereidingen in Maastricht, is dat er heel veel mogelijkheden zijn in Limburg. We hadden voor deze film, die zich in de nabije toekomst afspeelt, verschillende locaties nodig die er nét even anders uitzien. Bijvoorbeeld, de winkel waar de smartwatch gekocht wordt, moest een Apple-store gevoel hebben, maar dan eentje over vijftien jaar. Ik verbaasde mij over de vele potentiële locaties die te vinden waren in de regio, de een nog mooier dan de ander. Ook productioneel zag ik het voordeel van filmen in Limburg: voor elk probleem is er snel een oplossing, omdat het netwerk van mensen hecht is. Of het nu gaat om crew, locaties of apparatuur, op elk gebied was er altijd veel mogelijk. Dat is extra belangrijk bij een micro-budget film als deze.

Ik heb een heel goed gevoel overgehouden aan de draaiperiode in Limburg. Het was echt een warm bad telkens als ik neerstreek in Maastricht. Iedereen ging er echt voor en ik ben dan ook heel dankbaar aan alle crew en cast voor de samenwerking.”

MORE NEWS